I hold your letter in my frozen hand ..

                                   

                                       
Okej ska säga såhär: Jag tänker ALDRIG försöka göra maränger igen! Aldrig någonsin! USCH!
 Det har inte varit någon rolig bakdag idag speciellt inte eftersom jag inte är särskilt tålmodig. De första marängerna jag försökte göra var chokladmaränger men jag vet inte om man kan kalla dem maränger. De blev helt platta trots att själva "smeten" var fluffig men de smakade väldigt gott. Knapriga på ytan men sega och goda inuti. Så har döpt om dem till marängplattor istället. Lägger eventuellt upp en bild på dem i morgon.
 De andra marängerna gick åt skogen verkligen. Blä, tänker inte ens skriva om dem. De var bara att slänga direkt. Men kom i alla fall på efter andra omgången maränger att spritsen var anledningen till skiten. Vet inte om det hade med trycket att göra men den gjorde i alla fall så att marängsmeten blev helt rinnig och nästan började "svettas". Men fick i uppgift att göra en efterätt eftersom Farmor är här och då bestämde jag mig för att göra en lite annorlunda variant på smulpaj. Eller ja, annorlunda är den egentligen inte, det är bara det att den är i stora muffinsformar istället för i en stor pajform. Så jag lägger upp recept nu:

100 gram smör
3 msk strösocker
1 ½ mjöl
1 ½ havregryn

Jordgubbar
Hallon
Vaniljsocker
Potatismjöl

Vispgrädde

Gör såhär:

Blanda smör, strösocker, mjöl och havregryn och nyp ihop till en smulig massa. Skiva jordgubbarna och dela hallonen på hälften. Lägg några jordgubbsskivor och hallonhalvor i botten på stora muffinsformar och häll på en gnutta potatismjöl. Häll över smuldegen och lägg ytterligare på några jordgubbsskivor och hallonhalvor. Blanda och sikta över lite vaniljsocker. Grädda sedan i ugnen i 200 grader i 15 - 20 minuter.

Vispa grädden fluffig och fördela sedan jämnt i formarna. Avsluta med att dekorera med jordgubbshalvor och hela hallon!

I morgon blir det mer bakning då vi ska iväg till min gammelmormor Astrid så jag har fått i uppgift att baka något eftersom hon fyller år på onsdag! :)

/Emma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0